Waltti on matkakortti, joka on käytössä useissa Suomen kaupungeissa, esimerkiksi Hämeenlinnassa, Lahdessa, Jyväskylässä, Oulussa ja Joensuussa. Matkakortille voi ladata kausi- ja arvolippuja.
Missä voin käyttää Waltti-matkakorttiani?
Waltti-matkalipulla voit matkustaa Salon kaupungin rajojen sisäisessä liikenteessä. Arvolipulla voit maksaa matkustuksiasi myös muissa Waltti-kaupungeissa. Kuntarajat ylittävässä liikenteessä (esimerkiksi pikavuorot) Waltti-matkakortit eivät käy maksuvälineinä.
Mitä eroa on arvo- ja kausilipulla?
Arvolipun voi ladata joko henkilökohtaisena tai haltijakohtaisena matkalippuna. Arvolipulle voi ladata haluamansa summan rahaa ja lipulla voi matkustaa yksittäisiä matkoja Salossa ja muissa Waltti-kaupungeissa. Arvolipulle ladattu summa kuluu sitä mukaa, kun korttia käytetään. Arvolipulla voi myös maksaa useamman samaan ikäryhmään kuuluvan henkilön matkan (1-31 henkilöä), mikäli kortilla on tarvittava määrä arvoa.
Kausilipulla voi matkustaa rajattomasti Salon paikallisliikenteessä 30 vuorokauden ajan. Kausilippu on aina henkilökohtainen.
Samalla korttipohjalla voi olla sekä kausilippu että arvolippu.
Kannattaako ostaa kertalippu vai hankkia Waltti-matkakortti?
Waltti-matkakortin ostaminen kannattaa, koska sillä maksettaessa matkan hinta on aina edullisempi kuin kertalipun hinta. Esimerkiksi aikuisen kertalippu käteisellä ostettuna maksaa 3,30 euroa, kun arvolipulla matkan hinta on 3 euroa. Kausilipulla matkustuksen määrää ei ole rajoitettu, joten säästät sitä enemmän mitä enemmän matkustat. Kausilipun hinta aikuiselta on 85 euroa.
Mistä Waltti-matkakortin voi ostaa ja ladata?
Ensimmäinen Waltti-matkakortti ostetaan ja ladataan joukkoliikenteen palvelupisteessämme. Joukkoliikenteen palvelupisteenämme toimii Salon kaupungin nuorisopalveluiden Metka-kahvila, jonka löydät Nuorten keskus Steissiltä. Jatkolataukset onnistuvat Waltin verkkokaupassa sekä linja-autoissa.
Mitä eroa on henkilökohtaisella ja haltijakohtaisella matkakortilla?
Henkilökohtaiseen korttiin tallennetaan matkustajan henkilötiedot, kun kortti perustetaan. Korttia voi käyttää ainoastaan se henkilö, jonka nimissä kortti on ostettu. Henkilökohtaisen kortin pystyy sulkemaan, jos kortti katoaa. Kortilla olevat matkat voi siirtää uudelle kortille.
Haltijakohtaista korttia voi käyttää kuka tahansa, jolla kortti on. Haltijakohtainen kortti ostetaan ikäryhmän mukaan. Haltijakohtaisia matkakortteja ei voi sulkea, eikä niissä olevia lippuja voi siirtää toiselle kortille
Vaikuttaako matkustajan ikä lipun hintaan?
Kyllä. Lapsen lipulla matkustavat 7-16-vuotiaat lapset. Aikuisen lippu on 17 vuotta täyttäneille. Aikuisen kanssa matkustavat 0-6-vuotiaat kulkevat veloituksetta. Yksin matkustava alle 7-vuotias maksaa lapsen lipun hinnan.
Voiko matkakortille ladata uuden kausilipun vaikka nykyinen kausilippu on vielä voimassa?
Kyllä voi. Matkakortilla voi olla kaksi kausilippua, joista toinen on kuluva kausi ja toinen odottava kausi. Toisen kauden voi ladata, kun on ottanut ensimmäisen kauden käyttöön.
Voinko ladata Waltti-matkalippuni etukäteen?
Kyllä voit. Lipun voimassaoloaika alkaa ensimmäisestä käyttökerrasta (poislukien mobiililippu, jonka voimassaoloaika alkaa lipun ostohetkestä)
Missä matkakortin saldon tai voimassaoloajan voi tarkastaa?
Matkakortin saldon voi tarkastaa puhelimeen ladattavalla Waltti kortinlukija-sovelluksella joka toimii Android-käyttöjärjestelmän puhelimissa. Saldon ja voimassaoloajan voi tarkastaa myös Waltin verkkokaupassa tai joukkoliikenteen palvelupisteellämme
Voiko vaihto-oikeutta käyttää paluumatkaan?
Vaihtoaika on 2 tuntia matkan alkamisesta. Mikäli paluusi tapahtuu kahden tunnin sisällä lippusi ensimmäisestä leimauksesta tai kertalipun ostohetkestä, voit matkustaa paluumatkan vaihto-oikeudella. Matkakortti tulee kuitenkin aina leimata linja-auton lukijassa autoon noustessa.
Onko lemmikkien kuljettaminen bussissa sallittua?
Bussissa voidaan kuljettaa tavanomaisia lemmikkieläimiä saattajan kanssa ja saattajan vastuulla. Lemmikkieläimistä ei peritä maksua.
Kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta lemmikkiä bussiin, jos auto on kovin täynnä, siellä on jo muita lemmikkejä tai muut matkustajat vastustavat lemmikin autoon ottamista.
Poliisikoiran, näkövammaisen opaskoiran, liikuntarajoitteisen avustajakoiran tai avustajakoiraksi koulutettavan koiran saa tuoda bussiin.
Saako lipun hinnan takaisin, jos bussi on myöhässä?
Matkustajan on varauduttava siihen, että vaikeat keliolosuhteet ja mahdolliset ruuhkat saattavat pidentää aikataulun mukaista matka-aikaa. Matkustajia pyydetään huomioimaan, että juhlapyhinä ajetaan mahdollisesti poikkeavien aikataulujen mukaan.
Liikennehäiriö, esimerkiksi vuoron puuttuminen tai etuajassa tai myöhässä tuleminen, ei oikeuta matkalippujen takaisin maksamiseen tai korvaavasta kuljetuksesta aiheutuneiden kulujen korvaamiseen.
Mistä voin tiedustella löytötavaroita?
Liikennöitsijät huolehtivat löytötavaroista Löytötavaralain ja -asetuksen edellyttämällä tavalla. Löytyneet matkakortit toimitetaan joukkoliikenteen palvelupisteeseen. Henkilökohtaisen matkakortin omistajalle ilmoitetaan kortin noutopaikka palvelupisteen toimesta. Haltijakohtaiset matkakortit toimitetaan hävitettäväksi, sillä niiden omistajaa ei pystytä selvittämään.
Voinko ottaa polkupyöräni Paikkuun?
Polkupyörän voi ottaa mukaan, mikäli linja-autossa on tilaa. Pyörän kuljettamisesta ei peritä lisämaksua.
Voiko linja-autossa maksaa pankkikortilla?
Pankkikortti ei käy maksuvälineenä linja-autossa. Linja-autossa matkustukseen hyväksyttyjä maksutapoja ovat Waltti matkakortit, Waltti mobiililippu tai käteinen raha.
Käytämme evästeitä verkkosivuston välttämättömiin toimintoihin sekä tilastollisiin- että markkinoinnillisiin tarkoituksiin. Klikkaamalla ‘Hyväksy’ osoitat hyväksyväsi kaikkien evästeiden käytön tai valita itse haluamasi evästekategoriat ja päivittää suostumuksesi.
Käytämme verkkosivustollamme evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseen, tietojen keräämiseen markkinointitarkoituksiin ja verkkosivustomme kehittämiseen. Keräämme evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Seuraamme muun muassa, millä sivuilla vieraillaan ja kuinka kauan kävijä viipyy eri sivuilla. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöä. Käyttäjällä on mahdollisuus estää evästeiden käyttö kokonaan muuttamalla evästeasetuksia. Evästeiden estäminen saattaa vaikuttaa palvelun toiminnallisuuteen ja mainonnan kohdentamiseen.
Automaattisesti aktivoidut toiminnalliset evästeet ovat aina käytössä, ja tarvitsemme niitä tarjotaksemme toimivan verkkopalvelun. Välttämättömiä evästeitä tarvitaan muun muassa turvallisen yhteyden luomiseksi. Voit asettaa selaimesi estämään nämä evästeet, mutta huomioithan, että verkkopalvelun kaikki osa-alueet eivät silloin toimi odotetusti. Nämä evästeet eivät säilö mitään henkilöivää tietoa.
Anonyymin sivuston analytiikan evästeet mahdollistavat käyttäjämäärien seurannan, auttavat meitä tunnistamaan palaavat asiakkaat sekä ymmärtämään, miten asiakkaamme käyttävät verkkopalveluamme. Käytämme näitä tietoja parantaaksemme palvelun käytettävyyttä ja digitaalista kokemusta. Kävijäseuranta on täysin anonyymia, eikä yksittäistä käyttäjää voida tunnistaa seurannasta.
Mainonnan evästeet auttavat meitä sijoittamaan kohdennettua mainontaa kaupallisille verkkosivustoille sekä palveluihin luotettujen yhteistyökumppaniemme avulla. Ne eivät sisällä suoraan henkilöitävää tietoa, mutta tunnistavat selain -ja laitetiedot. Mikäli valitset nämä evästeet pois päältä, näet vähemmän sinulle kohdennettua mainontaa.